رویینو
الهام
15 بهمن 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

۱۷ سالمه جوشام قرمزن و سرسفیدن کلیندامایسین و اداپالن بزنم؟

سلام خسته نباشین میگم برای جوش صورت که عکسش رو فرستادم از محلول کیلیندامایسن و اداپالن استفاده کنم یا چیز دیگه ای که برا بردنش

بیشتر قرمزن بعضی هاش سرسفید تو پیشونیمم ریز ریز هس

۱۷ سالمه

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از عکس‌هایی که ارسال کردید و سؤال‌تان فهمیدم این است که موضوع مربوط به جوش‌های التهابی خفیف تا متوسط نوجوانی همراه با قرمزی و تعدادی جوش سرسفید ریز (به‌خصوص روی گونه و پیشانی) است.

با توجه به سن ۱۷ سال، ظاهر جوش‌ها و توضیحاتی که دادید، این نوع آکنه بسیار شایع و قابل‌کنترل است و خوشبختانه هنوز وارد فاز شدید یا اسکاردهنده نشده است.

آیا کیلیندامایسین و آداپالن انتخاب مناسبی هستند؟

بله، ترکیب آداپالن + کیلیندامایسین برای شرایط پوستی شما انتخاب مناسبی است، اما فقط در صورتی که درست و اصولی استفاده شوند. اگر مصرف اشتباه باشد، ممکن است قرمزی بیشتر شود یا پوست تحریک شود.

نحوه صحیح استفاده پیشنهادی

برای اینکه هم جوش‌ها کم شوند و هم قرمزی تشدید نشود، این روال را رعایت کنید:

آداپالن

  • فقط شب‌ها

  • به اندازه یک نخود برای کل صورت

  • روی پوست کاملاً خشک (حداقل ۲۰–۳۰ دقیقه بعد از شستن صورت)

  • ابتدا ۳ شب در هفته (مثلاً یک شب در میان)، بعد از ۳–۴ هفته اگر تحمل داشتید هر شب

  • فقط روی نواحی جوش‌دار، نه دور چشم و گوشه لب

نکته مهم:
در ۲–۳ هفته اول ممکن است کمی قرمزی، خشکی یا حتی جوش ریز جدید ببینید که طبیعی است و نشانه شروع اثر داروست.

کیلیندامایسین موضعی

  • صبح‌ها

  • لایه نازک فقط روی نواحی جوش‌دار

  • حداکثر ۶ تا ۸ هفته (مصرف طولانی‌مدت به‌تنهایی توصیه نمی‌شود)

حتماً این موارد را اضافه کنید

اگر این‌ها را رعایت نکنید، حتی بهترین داروها هم نتیجه خوبی نمی‌دهند:

  • شوینده ملایم مخصوص پوست چرب/مختلط، روزی ۲ بار

  • مرطوب‌کننده سبک و فاقد چربی (حتی اگر پوستتان چرب است)

  • ضدآفتاب غیرکومدون‌زا در طول روز (خیلی مهم برای جلوگیری از لک بعد جوش)

چه کارهایی نکنید

  • جوش‌ها را دستکاری یا تخلیه نکنید

  • از صابون، الکل، خمیردندان، ماسک‌های خانگی تند استفاده نکنید

  • همزمان چند داروی قوی را روی صورت نزنید

اگر بعد از ۶–۸ هفته بهتر نشد

در این صورت معمولاً یکی از این گزینه‌ها اضافه می‌شود:

  • بنزوئیل پراکساید با درصد پایین

  • تنظیم داروی شب (مثلاً جایگزینی یا ترکیب ملایم‌تر)

  • بررسی عوامل هورمونی یا سبک زندگی در صورت تداوم

جمع‌بندی

جوش‌های شما برای سن‌تان طبیعی است و در مرحله‌ای قرار دارد که با درمان موضعی صحیح کاملاً قابل‌کنترل است.
آداپالن شب‌ها و کیلیندامایسین صبح‌ها انتخاب درستی هستند، به شرط مصرف اصولی، صبوری حداقل ۶ هفته‌ای و استفاده حتمی از مرطوب‌کننده و ضدآفتاب.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

مهشید طالبی
دکتر مهشید طالبی
پوست، مو و زیبایی
17 بهمن 1404

درمان آکنه محدود به استفاده از چند داروی موضعی به‌تنهایی نیست و در بسیاری از موارد، بسته به شدت و نوع جوش‌ها، نیاز به معاینه حضوری و حتی تجویز داروهای خوراکی وجود دارد؛ بنابراین صرفاً بر اساس ارسال یک عکس امکان نسخه‌نویسی و تعیین درمان دقیق و مؤثر وجود ندارد و بررسی بالینی ضروری است.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر کرم و ماسک پوست
سمیه رمضانعلی نیازیسمیه رمضانعلی نیازی

سلام چند مدته روی بدنم مخصوصا دست و شکمو پشتم لکه های شبیه کهیر ظاهر شده و بعضی اوقات خارش می‌کنه .می‌خوام بدونم دلیلش چیه

6پاسخ
محمدیمحمدی

سلام چند ماهه با این دونه های ریز پوستی کف دستم درگیر هستم که خارش دارن و دونه دونه میشن بعد پوسته میدن چند بار دکتر رفتم پماد مختلف جنتامایسین و هیدروکورتیزون و ترمیم کننده و ضد اگزما دادن اما بی اثره دقت کردم بعد مراجعه به کاشت ناخن و ترمیم ناخن بدتر میشه و شدید میشه در ضمن بعد کاشت ناخن احساس مخ

2پاسخ
زهرازهرا

سلام من پوستم چرب و حساس لک ملاسما، جوش صورت، و مویرگ های قرمز تلانژکتازی دور بینی و زیر لب دارم، نیاسامید برایت مکس، ازلاییک اسید، برابت مکس، ویتامین سیفورت درمالیفت، و تونر مرطوب کننده پوست چرب ژیناژن، فوم شستشو و روشن کننده پوست چرب رزالیا یک روتین پوستی هفتگی بگید هر شب یکی از سرم ها استغاده

4پاسخ
محمدیمحمدی

سلام دستم دونه های ریز همراه با خارش داشت که عکسش براتون فرستادم و گفتید هیدروکورتیزون و ترمیم کننده استفاده کنم خیلی خوب شده بود ولی بعد قطع کزدن دارو بازم برگشته به ۳ تا دکتر هم مراجعه کزدم اما اصلا داروهاشون تاثیر نداشت دارو برای اگزما دادن که تاثیر نداش دارو ضد قارچ فلوکونازول و پماد ضد قارچ د

2پاسخ
میامیا

من اشتباهی ژل ضد جوش MQ در قسمت هایی که جوش وجود نداشت استفاده کردم و الان حالت خشکی و چروک مانند بر روی گونه هام ایجاد شده و فقط یک بار استفاده کردم میخواستم بدونم درست میشه یا قراره همینجوری بمونه؟

3پاسخ
titititi

سلام من از پماد هیدروکینون برای بیکینی و کشاله رونم استفاده میکنم. تو قسمت کشاله رونم تو هر طرف اندازه کف دست یکم تیره شده، یعنی دقیقا اون جایی که کرم مالیدم قشنگ مشخصه. داخل اون تیرگی ها هم یه مقدار تاول وجود داره و بعضی جاهاش هم سفید شده و دقیقا همین قسمت پوسته داده و من این پوسته ها رو میکنم. خی

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک