رویینو
هلیا
5 خرداد 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

کلوملام پایین‌ تر از پره‌ های بینیه بخاطر ورمه؟

سلام ۴۰ روزه بینیمو عمل کردم از همون لحظه‌ ای که گچو برداشتن کلوملام خیلی آویزونه یعنی از نیمرخ و تمام‌ رخ کاملاً پایین‌ تر از پره‌ های بینیمه وقتی بهش دست میزنم سفته درد هم داره و با فشار اصلاً تغییر شکل نمیده انگار دارم به غضروف دست میزنم میخواستم بدونم این حالت ممکنه از ورم باشه؟ خودش درست میشه یا نیاز به عمل مجدد داره؟

پاسخ‌ها9
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آن‌چه از سؤال شما متوجه می‌شوم این است که موضوع درباره آویزان بودن کلوملا بعد از عمل بینی است.

در ۴۰ روز ابتدایی پس از جراحی بینی، بسیاری از ناهماهنگی‌ها یا ظاهرهایی که در نگاه اول نگران‌کننده به نظر می‌رسند، ممکن است در واقع بخشی از فرآیند طبیعی ترمیم و تورم‌های موقت بافتی باشند.

کلوملای آویزان بعد از عمل بینی

کلوملا (قسمت بین دو سوراخ بینی که از پایین دیده می‌شود) ممکن است بعد از عمل بینی از لحاظ موقعیت یا زاویه با پره‌های بینی متقارن نباشد یا پایین‌تر از حالت طبیعی قرار گیرد. این حالت گاهی باعث نگرانی بیماران می‌شود، مخصوصاً اگر همراه با سفتی و درد باشد.

دلایل احتمالی آویزان بودن کلوملا در این مرحله

  • تورم موضعی بافت‌های زیرین کلوملا: ممکن است تورم داخلی باعث شود کلوملا از حد طبیعی پایین‌تر دیده شود.

  • ساختار و تکنیک جراحی: اگر در حین جراحی برای افزایش حمایت نوک بینی یا رفع افتادگی، از غضروف سپتوم یا پیوند استفاده شده باشد، ممکن است کلوملا کمی برجسته‌تر شود.

  • تغییرات اسکار داخلی یا بافت‌های فیبروتیک: در حالتی که سفتی زیادی حس می‌شود، احتمال دارد بافت در حال ترمیم باشد و همین مسئله باعث ایجاد احساس سفتی و حتی درد شود.

  • کلوملای معلق (hanging columella): این وضعیت ممکن است در نتیجه‌ی جراحی شکل بگیرد و در برخی موارد نیاز به اصلاح داشته باشد.

از کجا بدانیم که این حالت طبیعی است یا نیاز به جراحی مجدد دارد؟

در ۴۰ روز اول:

  • سفتی ناحیه کلوملا می‌تواند طبیعی باشد، زیرا غضروف هنوز در حال سازگار شدن با وضعیت جدید است و بافت‌ها هنوز ورم دارند.

  • احساس درد با لمس می‌تواند ناشی از التهاب بافت نرم یا فشاری باشد که روی بخیه‌های داخلی باقی مانده است.

  • اینکه با فشار هیچ تغییری در شکل ایجاد نمی‌شود و سفت است، معمولاً نشانه‌ی آن است که در حال حاضر بافت متورم یا فیبروزه است و نه چربی یا پوست اضافه‌ای که جابه‌جا شود.

مواردی که معمولاً نگران‌کننده نیستند:

  • اگر فرم کلوملا در حال حاضر از زاویه نیمرخ پایین‌تر است اما روز به روز کمی بهتر می‌شود.

  • اگر با گذشت زمان درد و سفتی کاهش می‌یابد.

  • اگر پزشک در معاینه اولیه (بعد از برداشتن گچ) از این وضعیت ابراز نگرانی نکرده باشد.

چه زمانی نیاز به مداخله وجود دارد؟

اگر بعد از ۶ تا ۹ ماه:

  • فرم کلوملا همچنان آویزان باقی بماند.

  • سفتی و برجستگی‌ها بهبود نیافته باشد.

  • ظاهر بینی باعث اختلال در تقارن یا نارضایتی جدی زیبایی شده باشد.

در این صورت، ممکن است پزشک جراحی ترمیمی (revision surgery) را پیشنهاد دهد که در اغلب موارد به صورت بسیار محدود و در ناحیه کلوملا انجام می‌شود.

راهکارهای پیشنهادی در این بازه زمانی

  • صبور باشید؛ بسیاری از تغییرات بینی تا ۶ ماه یا حتی یک سال بعد به آرامی اصلاح می‌شوند.

  • از ماساژ یا فشار دادن کلوملا خودداری کنید، مگر اینکه پزشک آن را توصیه کرده باشد.

  • استفاده از چسب بینی را طبق دستور ادامه دهید، ولی انتظار اصلاح کلوملا با چسب به‌تنهایی را نداشته باشید.

  • در صورت احساس درد شدید یا تورم غیرطبیعی، با پزشکتان تماس بگیرید.

جمع‌بندی

در حال حاضر و در این بازه ۴۰ روزه بعد از عمل، آویزان بودن کلوملا همراه با سفتی، تا حدود زیادی می‌تواند ناشی از تورم، التهاب و فرآیند طبیعی ترمیم باشد. به‌هیچ عنوان نمی‌توان در این مرحله تصمیم قطعی درباره نیاز به جراحی مجدد گرفت. پیشنهاد می‌شود با صبوری تا ماه ششم وضعیت را تحت نظر داشته باشید و حتماً در ویزیت‌های بعدی موضوع را با پزشک جراح‌تان در میان بگذارید تا از نظر بالینی بررسی دقیق‌تری صورت گیرد.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

امین آمالی
دکتر امین آمالی
متخصص گوش، حلق و بینی
5 خرداد 1404

با توجه به این‌که تنها ۴۰ روز از عمل بینی‌تان گذشته، برجستگی و افتادگی کلوملا که توصیف کرده‌اید ممکن است در اثر تورم بافتی و روند ترمیم باشد. در این مرحله، سفتی ناحیه و درد به هنگام لمس می‌تواند طبیعی تلقی شود، به‌ویژه اگر ناحیه مورد نظر هنوز در حال ترمیم و جذب تورم باشد. این تغییرات معمولاً طی چند ماه آینده به‌تدریج کاهش می‌یابند و فرم بینی واضح‌تر می‌شود. با این حال، اگر این وضعیت ثابت بماند یا شدت پیدا کند، ممکن است نیاز به بررسی تخصصی‌تری داشته باشد.

مهدی محمدی
دکتر مهدی محمدی
متخصص گوش، حلق و بینی
5 خرداد 1404

با سلام، وضعیت آویزان بودن کلوملا و سفتی آن در این مرحله از بهبودی می‌تواند ناشی از تورم بافت‌های عمقی، بخیه‌های داخلی یا حتی واکنش طبیعی غضروف به جراحی باشد. اینکه هنگام لمس احساس سفتی دارید و تغییر شکلی با فشار ایجاد نمی‌شود، لزوماً به معنای باقی ماندن این حالت نیست، زیرا در هفته‌های اول پس از جراحی، بافت‌ها هنوز در حال ترمیم و شکل‌گیری نهایی هستند. معمولاً تا ۴ تا ۶ ماه پس از عمل، فرم بینی همچنان در حال تغییر است و بسیاری از ناصافی‌ها و برجستگی‌ها به‌مرور کاهش می‌یابند. بنابراین در حال حاضر نیاز به نگرانی یا اقدام اصلاحی نیست، اما پیگیری منظم با جراح معالج جهت اطمینان از روند بهبود توصیه می‌شود.

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
6 خرداد 1404

ارسال عکس ضروری‌ست تا بتوان ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت کلوملا انجام داد و تشخیص بهتری در مورد علت افتادگی و نیاز یا عدم نیاز به مداخله مجدد ارائه کرد.

هلیا
هلیا
6 خرداد 1404
پاسخ به:دکتر پیمان برومند

امیدوارم با چسب واضح باشه چون تزریق کورتون داشتم بهم گفتن دست نزن به چسب

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
6 خرداد 1404
پاسخ به: هلیا

بله مقداری از این بیرون‌زدگی قابل مشاهده است و ممکن است ناشی از تورم باشد، با توجه به اینکه مدت کوتاهی از عمل گذشته در حال حاضر نمی‌توان قضاوت قطعی داشت و فعلاً نیاز است صبور باشید.

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
6 خرداد 1404

با اینکه در روزهای ابتدایی پس از عمل، بروز چنین حالاتی می‌تواند طبیعی باشد، اما برای اظهار نظر دقیق‌تر و بررسی علت آویزان بودن کلوملا، ارسال عکس ضروری‌ست.

هلیا
هلیا
6 خرداد 1404
پاسخ به:دکتر محمدعلی بیات شهبازی

امیدوارم با چسب معلوم باشه

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
6 خرداد 1404
پاسخ به: هلیا

در حال حاضر وضعیت کلوملا طبیعی‌ست و بینی همچنان دچار ورم است؛ ارزیابی دقیق‌تر شکل نهایی بینی نیازمند گذشت زمان بیشتری بوده و معمولاً تا شش ماه آینده تغییرات قابل توجهی ممکن است رخ دهد. سفتی ناحیه نیز می‌تواند ناشی از فشار چسب باشد.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

1پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد