رویینو
Sh j
27 فروردین 1405

پاسخ هوش‌مصنوعی

چرا موهام هفت ماهه شدید میریزه و رشدشونم وایستاده؟

سلام من ۲۷سالمه الان هفت ماهه که موهام بشدت میریزه یعنی هر سری دست داخل موهام میکنم میریزه. الان یک هفتس که شامپو فورکاپیل و سرم مو فورکاپیل میزنم. داخل حمام ریزشم کم شده ولی بیرون هنوز زیاد هست. ازمایش هامم نرمال بود واقعا دلیلش نمیفهمم. و رشد قدی هم نداره موهام

پاسخ‌ها1
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع دربارهٔ ریزش موی شدید و کاهش رشد مو است.

بررسی دلایل محتمل ریزش مو

با توجه به توضیحاتی که دادید، این نکات مهم هستند:

  • سن ۲۷ سالگی
  • شروع ریزش شدید از حدود ۷ ماه پیش
  • نرمال بودن آزمایش‌ها
  • بهبود نسبی ریزش داخل حمام با فورکاپیل، اما ادامه‌ی ریزش در طول روز
  • کند بودن یا نبودن رشد قدی مو

این الگو معمولاً با چند علت شایع مطابقت دارد:

تلوژن افلوویوم (ریزش واکنشی)

شایع‌ترین دلیل ریزش ناگهانی و شدید مو در خانم‌ها است. معمولاً ۲ تا ۴ ماه بعد از یک عامل محرک شروع می‌شود:

  • استرس زیاد
  • رژیم غذایی یا کاهش وزن
  • کرونا یا هر نوع بیماری عفونی
  • جراحی یا بیهوشی
  • تغییرات هورمونی مثل قطع یا شروع قرص‌های ضدبارداری
  • کم‌خوابی و اضطراب مزمن

این نوع ریزش:

  • پراکندۀ شدید است
  • با کشیدن مو چندین تار جدا می‌شود
  • معمولاً ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا کاملاً آرام شود
  • رشد مو کند به‌نظر می‌رسد چون تعداد زیادی از موها وارد فاز استراحت شده‌اند

اگر آزمایش‌ها طبیعی بوده و شروعش ناگهانی بوده، احتمال این تشخیص زیاد است.

آندروژنتیک (ریزش ارثی)

ممکن است هم‌زمان با ریزش واکنشی وجود داشته باشد. نشانه‌ها:

  • کم‌پشت شدن تدریجی فرق سر
  • ظریف شدن تار موها
  • توقف رشد قدی موها
  • چرب شدن سریع پوست سر

این حالت معمولاً مزمن است و نیاز به درمان طولانی‌مدت دارد.

مشکلات پوست سر

گاهی التهاب‌های خفیف یا شوره شدید هم می‌تواند ریزش را تشدید کند.


درمان‌های مؤثر و قابل انجام از همین الان

درمان‌های موضعی

  • ادامه استفاده از شامپو و سرم فورکاپیل خوب است، اما به‌تنهایی برای کنترل ریزش شدید کافی نیست.
  • قوی‌ترین درمان ریزش و تقویت رشد:محلول ماینوکسیدیل ۲ یا ۵ درصد مخصوص خانم‌هانکات مهم:
    • روزی یک بار استفاده کنید.
    • ریزش اولیه ۲–۶ هفته‌ای طبیعی است.
    • برای نتیجه باید ۳ تا ۶ ماه صبر کرد.
    • بهترین گزینه برای افزایش رشد قدی مو هم هست.

مکمل‌های خوراکی

حتی با آزمایش نرمال، بعضی ریزمغذی‌ها به رشد مو کمک می‌کنند:

  • بیوتین (اگر رژیم غذایی ضعیف است)
  • ویتامین D (اگر در حد پایینِ نرمال است)
  • زینک (اگر رژیم گیاهی یا استرس دارید)
  • مکمل‌های ترکیبی مثل فورکاپیل خوراکی یا پرفکتیل

تقویت‌های کلینیکی در صورت نیاز

اگر ریزش شدید ادامه داشت:

  • مزوتراپی تقویتی
  • PRP

این روش‌ها می‌توانند سرعت بازگشت مو به حالت طبیعی را بیشتر کنند، ولی همیشه ضروری نیستند.


نکات سبک زندگی که تأثیر مستقیم دارند

  • کاهش استرس: ریزش واکنشی شدیداً به استرس حساس است.
  • پروتئین کافی: حداقل ۴۵–۶۰ گرم پروتئین روزانه.
  • شانه‌کردن ملایم و عدم بستن محکم موها
  • کاهش دفعات اتو و سشوار داغ
  • استفاده از روغن‌های سبک مثل آرگان یا جوجوبا برای جلوگیری از شکستگی موها، هرچند مستقیماً ریزش را درمان نمی‌کنند.

چه زمانی باید دوباره بررسی انجام شود؟

  • اگر با وجود ۲ تا ۳ ماه درمان (ماینوکسیدیل + ادامه فورکاپیل) ریزش کاهش پیدا نکند.
  • اگر کم‌پشتی واضح در فرق سر بیشتر شود.
  • اگر رشد قدی اصلاً برنگردد.

در این حالت ممکن است ترکیبی از ریزش واکنشی + ارثی وجود داشته باشد که نیازمند درمان‌های پایدارتر است.


جمع‌بندی

بر اساس توضیحات شما، شایع‌ترین علت ریزش‌تان تلوژن افلوویوم (ریزش واکنشی) است که معمولاً چند ماه طول می‌کشد تا آرام شود. درمان فعلی‌تان خوب است، اما برای توقف ریزش و افزایش رشد، افزودن ماینوکسیدیل مؤثرترین اقدام است. همراه با مکمل مناسب، رسیدگی به استرس و مراقبت درست از موها، معمولاً در طی ۳ تا ۵ ماه نتیجه مشخص می‌شود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.
شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر محلول و دارو برای مو
علبرضاعلبرضا

سلام وقت بخیر ریزش مو نزدیک ۵ سال دارم قسمت شقیقه وجلوی سر و همیشه با شامپو بچه شستشو میکنم حس سوزش وگرمی وانگار تار مثل نیش حس میکنم اگر با تاید شستشو میکنم یک روز کامل حس نرمی راحتی بدون ریزش میگذرد والان۴۰روز از فیناستراید مصرف میکنم لطف بفرمایید درمان چی هست تشکر

6پاسخ
سوداسودا

سلامم یه سوال چیکار کنم جلو موهام پرپشت شه چون خیلی خالی شده ممنون از شما ⚘️🌙

2پاسخ
SamaSama

من ماینوکسیدیل ایرانی میزدم، بعد عوض کردم خارجی گرفتم. ولی روزی ی نوبت میزدم، ولی بعد سه ماه الان یک ماهه که روزی دوبار میزنم، ولی ریزشم بیشتر شده. علتش چی میتونه باشه؟

3پاسخ
FatemehFatemeh

سلام ۱۹ ساله هستم من از شروع دبیرستانم ریزش مو متوسطی داشتم و دکتر هم رفتم که اون موقع گفتن ریزش مو ارثی و هورمونی(احتمالا) هست و ماینوکسیدیل و اسپیرنولاکتون دادن بهم که متاسفانه اون موقع دوره درمان رو به طور کامل انجام ندادم حدود ۸ ماه پیش(بعد کنکور) که ریزش موهام زیاد شده بود آزمایشی دادم

3پاسخ
زهرازهرا

سلا وقت بخیر من ریزش مو دارم و دکتر برام فوم ماینوکسیدیل ۵ درصد تجویز کرده میخواستم بپرسم مشکلی نداره اگه کنارش از تونیک گیاهی هیر فرند دکتر بیز به صورت یک روز درمیان قبل از حمام استفاده کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید🙏🏻

4پاسخ
MelodiMelodi

سلام خسته نباشید ۱۸سالمه سه ساله که ریزش مو شدید دارم با خارش و پوسته زیاد و بزرگ پارسال فستینگ داشتم بعضیا میگن بخاطر اینه اما دوسال پیش هم همین وضعیت بوده همه کار مثل آزمایش و روغن‌ها مختلف ماست و پیاز همه چیز زدم اما هیچ تاثیری نداشت علاوه بر آن تار موهام ضعیف تر شده

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک