رویینو
بارانا
20 خرداد 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

ورم یه طرف بینی دارم لازمه سی‌ تی‌ اسکن برم؟

عکس از بینم انداختم، مشخص میشه ورم یک طرفه بینی از چیه؟ لازمه سی‌تی‌اسکن هم برم؟ دکترم فعلاً نیستن.

پاسخ‌ها5
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از عکس‌هایی که فرستادید و سؤال‌تان متوجه شدم این است که موضوع در مورد ورم یک‌طرفه بینی است و اینکه آیا عکس رادیولوژی ساده‌ای که گرفته‌اید برای تشخیص کافی است یا لازم است سی‌تی‌اسکن (CT scan) انجام دهید.

بررسی اولیه بر اساس تصاویر ارسال‌شده

در عکس اول که نمای «فرونتال» یا روبه‌رو است، استخوان‌های سینوس، فک و بینی مشخص‌اند. در عکس دوم که نمای «لترال» یا横ی (نیمرخ) است، نمای سینوس‌های بینی و پشت بینی دیده می‌شود. با این‌که تصاویر کیفیت خوبی دارند، اما محدودیت‌هایی در ارزیابی دقیق با رادیوگرافی ساده وجود دارد:

نکات قابل توجه:

  • در نمای روبه‌رو (عکس اول)، به نظر می‌رسد بخش‌هایی از سینوس‌های فکی (Maxillary sinuses) ممکن است نشانه‌هایی از تراکم یا تورم بافت نرم داشته باشند که می‌تواند با التهاب یا عفونت همراه باشد.

  • در نمای نیم‌رخ (عکس دوم)، فضای سینوس‌های اتموئید و اسفنوئید به‌خوبی دیده نمی‌شود و نمی‌توان با قطعیت گفت که گرفتگی یا توده‌ای وجود دارد یا نه.

  • ورم یک‌طرفه بینی مسئله‌ای است که نیاز به بررسی جدی‌تری دارد، چون می‌تواند علل مختلفی داشته باشد.

علل شایع ورم یک‌طرفه بینی

در این شرایط، بسته به شدت ورم و علائم همراه، موارد زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • پولیپ بینی (Polyp): معمولاً دوطرفه است، ولی در مواردی ممکن است یک‌طرفه دیده شود.

  • انحراف تیغه بینی (Deviated septum): اگر قدیمی باشد، مزمن و پایدار است.

  • سینوزیت حاد یا مزمن یک‌طرفه: در صورت وجود چرک یا ترشحات پشت حلق.

  • کیست یا تومور خوش‌خیم مثل آنژیوفیبروم یا پاپیلوم معکوس: ممکن است با گرفتگی یک‌طرفه و خونریزی بینی همراه باشد.

  • تومورهای بدخیم نادر: مانند کارسینوم یا لنفوم که در مراحل اولیه فقط با ورم یا انسداد ظاهر می‌شوند.

آیا نیاز به سی‌تی‌اسکن هست؟

بله، در شرایطی که ورم بینی یک‌طرفه باشد، مخصوصاً اگر بدون علت واضحی ایجاد شده باشد یا پایدار باقی بماند، سی‌تی‌اسکن سینوس‌ها یا بینی بسیار توصیه می‌شود.

چرا سی‌تی‌اسکن؟

  • وضوح بسیار بالاتر برای ارزیابی سینوس‌ها و مجاری بینی دارد.

  • می‌تواند وجود پولیپ، توده، کیست یا انحراف استخوانی را دقیق‌تر مشخص کند.

  • در مواردی که احتمال عفونت یا توده‌های داخلی مطرح است، تنها سی‌تی‌اسکن می‌تواند با قطعیت تشخیص دهد.

اقدامات پیشنهادی

تا زمانی که به پزشک خود دسترسی پیدا کنید، توصیه می‌کنم:

  • اگر ورم همراه با درد، تب، ترشحات چرکی یا خونریزی بینی است، مراجعه به اورژانس یا دکتر عمومی توصیه می‌شود.

  • اگر هیچ علامت هشداردهنده‌ای وجود ندارد، ولی ورم طی چند روز کاهش نیافته یا بزرگ‌تر شده، سی‌تی‌اسکن سینوس‌های پارانازال (PNS CT) را انجام دهید.

  • از دستکاری داخل بینی خودداری کنید چون ممکن است وضعیت را بدتر کند.

  • در صورت وجود حساسیت یا گرفتگی، مصرف آنتی‌هیستامین یا اسپری بینی می‌تواند موقتاً کمک کند اما جای تشخیص را نمی‌گیرد.

جمع‌بندی

در شرایطی که تورم یک‌طرفه بینی وجود دارد و پزشک‌تان فعلاً در دسترس نیست، انجام سی‌تی‌اسکن سینوس‌ها اقدامی کاملاً منطقی و مفید است. چون این تورم ممکن است به دلایل ساده مانند التهاب سینوس باشد یا علل جدی‌تری مانند پولیپ یا توده. با سی‌تی‌اسکن، مسیر درمان نیز مشخص‌تر خواهد شد و از معطلی و تشخیص دیرهنگام جلوگیری می‌شود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
21 خرداد 1404

انجام سی‌تی‌اسکن ضروری‌ست.

یاسر نصوری
دکتر یاسر نصوری
متخصص گوش، حلق و بینی
22 خرداد 1404

سلام، وقت شما بخیر. در گرافی ساده بینی، ورم یک‌طرفه قابل مشاهده نیست و علت آن نیز مشخص نمی‌شود. برای بررسی دقیق‌تر، ابتدا باید سی‌تی‌اسکن انجام شود تا مشخص شود نکته خاصی وجود دارد یا خیر؛ در صورت نیاز، انجام ام‌آر‌آی نیز ممکن است لازم باشد.

علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش، حلق و بینی
22 خرداد 1404

انجام سی‌تی‌اسکن از بینی و سینوس‌های پارانازال ضروری‌ست.

علی حسینی واجاری
دکتر علی حسینی واجاری
متخصص گوش، حلق و بینی
22 خرداد 1404

آیا شما قبلاً جراحی شده‌اید؟

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
عزیزعزیز

سلام من ۱۰روزه بینیمو عمل کردم گوشتی بوده به نظر خیلی سربالاست و خوکیه و حالت خاصی نداره تروخدا راهنماییم کنید دارم از افسردگی میمیرم

2پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

3پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد