رویینو
سالومه
31 مرداد 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

ورم داخل بینی و بزرگ شدن شاخک‌ها و احساس فشار پس از عمل بینی

سلام من هشت ماهه عمل کردم. قبل از عمل روی پره‌های بینیم مثل دوتا جای عینک کمی فرورفتگی داشت. بعد از عمل همه چیز عالی بود و بینی بی‌نقص بود. اما از ماه سوم که چسب رو برداشتم متوجه شدم روی پره بینیم پانچ شده و خط افتاده. کم‌کم این خط غمیق‌تر شد. ماه پنجم رفتم پیش دکترم ولی به خاطر ورم زیاد خیلی متوجه نشد. وقتی عکس نشون دادم گفت اگه تا یک سال بهتر نشد با فیلر حلش می‌کنه. گفت موقتی نیست و با یک جلسه درست میشه، اما فعلا پنبه بذارم. منم دو سه ماهه مرتب پنبه گذاشتم و کمی بهتر شده. الان خیلی می‌ترسم بینی‌ام دفرمه نشه، چون تو اینستا دیدم کسایی همین مشکل رو داشتن. علاوه بر اون، هنوز ورم زیادی دارم مخصوصا داخل بینی، ولی تنفسم مشکلی نداره.

گاهی وقتی ورم زیاد میشه احساس فشار وسط ابرو و پیشونی دارم و شاخک‌های داخل بینیم بزرگ میشه. همین باعث میشه صدام هم تغییر کنه و تو بینیم بپیچه. دکتر برام اسپری سالین داده ولی تاثیر زیادی نداشته. قبل عمل هم کمی انحراف داشتم.

این حس فشار و تورم داخلی بینی چرا هست که گاهی بیشتر و گاهی کمتر میشه؟ باید چیکار کنم؟ خیلی کلافه‌ام.

تورخدا راهنماییم کنید لطفا.

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع درباره‌ی فرورفتگی و خط روی پره بینی بعد از عمل جراحی زیبایی و همچنین ورم و فشار داخلی بینی است.

علت ایجاد فرورفتگی یا خط روی پره بینی

گاهی بعد از جراحی بینی، به‌ویژه اگر پوست نازک باشد یا بافت نرم زیر پوست کاهش یابد، روی پره‌ها خطوط یا فرورفتگی ایجاد می‌شود.

  • این مشکل می‌تواند به دلیل فشار چسب یا پانسمان‌های اولیه ایجاد یا تشدید شود.

  • ورم طولانی‌مدت هم باعث می‌شود ظاهر بینی در ماه‌های اول واضح نباشد و فرورفتگی‌ها بیشتر به چشم بیایند.

  • در بسیاری از بیماران، با گذشت زمان و کاهش کامل ورم، ظاهر پره‌ها متعادل‌تر می‌شود.

گزینه‌های اصلاحی

  • در موارد خفیف، همان‌طور که پزشک شما اشاره کرده، تزریق فیلر (ژل) می‌تواند سطح فرورفته را پر کند. این روش کم‌تهاجم است و نتیجه‌ی سریع دارد.

  • در بعضی بیماران که مشکل پایدار و شدید باشد، می‌توان با جراحی ترمیمی (معمولاً بعد از گذشت ۱۲–۱۸ ماه) اصلاح انجام داد.

  • گذاشتن پنبه یا گاز در محل فرورفتگی گاهی به پر شدن بافت کمک می‌کند و به همین دلیل پزشک شما آن را توصیه کرده است.

علت فشار و ورم داخلی بینی

این بخش بیشتر مربوط به داخل بینی و راه‌های هوایی است. دلایل شایع:

  • ورم مخاط داخل بینی بعد از جراحی که ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

  • شاخک‌های بینی (توربینیت‌ها) که در واکنش به ورم یا آلرژی بزرگ می‌شوند و باعث گرفتگی و فشار می‌گردند.

  • انحراف تیغه بینی (که فرمودید قبل از عمل هم داشتید) ممکن است بخشی از این فشار یا صدا تغییر یافته را توضیح دهد.

  • احساس فشار در بین ابرو و پیشانی بیشتر به‌خاطر تورم سینوس‌ها یا مخاط بینی است، نه به‌طور مستقیم خود بینی.

کارهایی که می‌توانید انجام دهید

  • ادامه‌ی استفاده از اسپری سالین شست‌وشوی بینی مفید است، حتی اگر تغییر فوری نبینید. این کار به کاهش التهاب و تمیزی مجرا کمک می‌کند.

  • اگر پزشک صلاح بداند، گاهی اسپری‌های کورتونی موضعی (مثل فلوتیکازون) تجویز می‌شوند که اثر ضدالتهابی قوی‌تر دارند.

  • کنترل آلرژی‌های فصلی یا محیطی (اگر دارید) می‌تواند به بهبود ورم کمک کند.

  • صبر مهم‌ترین عامل است: معمولاً تا یک سال بعد از عمل، بینی در حال تغییر و تطبیق است.

جمع‌بندی

در حال حاضر:

  • فرورفتگی پره بینی شما احتمالاً با فیلر در یک جلسه اصلاح می‌شود، اگر بعد از یک سال باقی بماند.

  • ورم و فشار داخل بینی اغلب طبیعی است و به‌مرور کاهش پیدا می‌کند، ولی اگر ادامه‌دار یا آزاردهنده بود، می‌توانید از پزشک درباره‌ی اسپری کورتونی یا بررسی مجدد انحراف بینی مشورت بگیرید.

  • دفرمه شدن دائمی بینی در اکثر موارد با این توضیحات بعید است، به‌ویژه اگر پزشک معالجتان از ابتدا ظاهر بینی را عالی توصیف کرده باشد.

بهترین کار این است که روند کاهش ورم را صبورانه پیگیری کنید و در ویزیت سالانه دوباره عکس و معاینه دقیق انجام دهید.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
16 آبان 1404

فرورفتگی در ناحیه بالای پره بینی می‌تواند به‌دلیل فشار ناشی از چسب یا تورم بافت‌های اطراف ایجاد شده باشد که در این صورت معمولاً طی حدود یک‌سال به‌تدریج بهبود می‌یابد؛ اما اگر علت آن تحلیل غضروف باشد، احتمال برطرف شدن خودبه‌خود کمتر است و می‌توان با تزریق فیلر به‌صورت موقت یا در صورت شدت بیشتر با جراحی ترمیمی و قرار دادن غضروف آن را اصلاح کرد. احساس فشار در پیشانی و داخل بینی نیز به‌احتمال زیاد ناشی از التهاب یا تورم مخاط داخلی بینی است که نیاز به معاینه حضوری دارد. توصیه می‌شود فعلاً از اسپری سالین طبق دستور استفاده کنید و در صورت تداوم یا تشدید علائم، معاینه داخلی بینی و در صورت نیاز انجام سی‌تی‌اسکن صورت گیرد.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
مهسامهسا

سلام. من ۱۵ روزه بینیمو جراحی کردم. میدونم خیلی زوده و هنوز بینیم خیلی ورم داره، اما حتی روزی که دکتر اتل رو از روی بینیم برداشت هم بینی من خط کانتور و خط گوشه بینی نداشت و یه جوری بود! بی فرم و حالت، مثل یه تیکه خمیر! راستش ری اکشن چند نفری که منو بعد جراحی دیدن (خودشون بینیشون رو قبلا عمل کردن) ه

5پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد