رویینو
ترنم
15 اردیبهشت 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

عفونت یا التهاب بعد عصب‌ کشی تو عکس اولیه معلوم میشه؟

 آیا دندون پایینی که عصب‌ کشی کردم مشکلی داره؟ اگه مشکلی مثل عفونت یا هر مورد دیگه‌ ای تو دندون یا لثه باشه تو عکس اولیه مشخص میشه؟

پاسخ‌ها6
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از عکس رادیوگرافی ارسال‌شده و سوال شما متوجه شدم، این است که موضوع درباره وضعیت دندان پایین عقب در سمت چپ (که ظاهراً عصب‌کشی شده) است و نگران هستید که آیا مشکلی مانند عفونت یا آسیب به ریشه یا لثه وجود دارد یا نه.

بررسی وضعیت دندان عصب‌کشی‌شده در عکس رادیوگرافی

در این تصویر، یک پانورامیک (OPG) دندان‌ها مشاهده می‌شود که کل فک بالا و پایین را نشان می‌دهد. دندانی که در سمت چپ پایین در ناحیه حلقه‌شده قرار دارد (احتمالاً دندان شماره ۶ یا ۷ فک پایین)، عصب‌کشی شده و به نظر می‌رسد چند نکته قابل بررسی در آن وجود دارد:

علائم مشکوک در عکس:

  • پرشدگی کانال‌ها به طور کلی دیده می‌شود، اما کیفیت عصب‌کشی باید با دقت بررسی شود. در مواردی پرشدگی کامل نیست یا بیش از حد است که ممکن است مشکل‌زا باشد.

  • نوک ریشه (اپکس): اگر در اطراف انتهای ریشه (اپکس) تیرگی یا ناحیه سیاه‌رنگ دیده شود، این می‌تواند نشانه‌ی التهاب یا کیست پری‌آپیکال (ناشی از عفونت مزمن) باشد.

  • تحلیل استخوان در اطراف دندان: گاهی تحلیل استخوان در اطراف ریشه‌ها نشان‌دهنده عفونت یا بیماری لثه است. در عکس شما ناحیه‌ای از ریشه به نظر می‌رسد کمی تغییرات داشته باشد، ولی باید تفسیر دقیق توسط متخصص رادیولوژی یا اندودنتیست (متخصص درمان ریشه) انجام شود.

آیا عفونت یا مشکل لثه در عکس مشخص می‌شود؟

مواردی که در عکس پانورامیک قابل شناسایی هستند:

  • وجود ناحیه تیره در اطراف ریشه دندان (نشانه عفونت)

  • کیست یا ضایعات التهابی

  • پوسیدگی‌های بزرگ و قابل‌مشاهده

  • شکستگی ریشه یا جسم خارجی در کانال

  • تحلیل استخوان اطراف دندان (نشانه بیماری لثه)

اما مواردی که در این نوع عکس ممکن است به‌وضوح دیده نشوند:

  • ترک‌های ریز دندان (cracks)

  • التهاب‌های لثه‌ای خفیف یا سطحی

  • عفونت‌های بسیار کوچک یا در مراحل ابتدایی

  • مشکلات مربوط به سینوس فک فوقانی در ناحیه عقب

در چنین شرایطی، اگر علامتی مانند درد، تورم، بوی بد دهان، طعم تلخ مداوم یا آبسه دارید، حتماً نیاز به بررسی تکمیلی با عکس‌های دقیق‌تر مثل پری‌آپیکال (Periapical) یا CBCT (سی‌بی‌سی‌تی - عکس سه‌بعدی) وجود دارد.

اقدامات پیشنهادی

اگر شک دارید که این دندان مشکلی دارد، مراحل زیر را پیشنهاد می‌کنم:

  • معاینه بالینی دقیق توسط دندان‌پزشک (با بررسی علائم بالینی و تست ضربه یا حرارتی)

  • گرفتن عکس پری‌آپیکال یا CBCT برای ارزیابی جزئیات ریشه و استخوان

  • بررسی کیفیت عصب‌کشی توسط متخصص درمان ریشه

  • بررسی کامل لثه اطراف دندان توسط پریودنتیست اگر لثه‌ها ملتهب یا تحلیل‌رفته هستند

جمع‌بندی

بر اساس عکس ارسالی، برخی نشانه‌ها قابل بررسی هستند، ولی تشخیص قطعی درباره وجود عفونت یا سایر مشکلات نیاز به عکس‌های تکمیلی و معاینه حضوری دارد. اگر درد، تورم، یا ناراحتی دارید، بررسی دقیق‌تر و پیگیری با متخصص توصیه می‌شود تا از پیشرفت احتمالی آسیب جلوگیری شود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

مریم علوی
دکتر مریم علوی
دندانپزشک
15 اردیبهشت 1404

 بررسی گرافی دندان نشان‌دهنده مشکلی واضح در دندان نیست، اما لازم به ذکر است که برخی از عفونت‌ها یا مشکلات دیگر ممکن است در مراحل اولیه در عکس رادیوگرافی قابل مشاهده نباشند. لطفاً در صورت وجود علائم یا ناراحتی خاص، توضیح بیشتری ارائه دهید تا امکان بررسی دقیق‌تر فراهم شود.

ترنم
ترنم
15 اردیبهشت 1404
پاسخ به:دکتر مریم علوی

سه چهار سال پیش عصب‌ کشی انجام دادم همون موقع درد نداشتم ولی حدود یه هفته بعد وقتی برای پر کردن دندون رفتم با اینکه دکتر بی‌ حسی زده بود خیلی درد داشتم. بعدش هم تا یه مدت احساس درد تو اون ناحیه داشتم با گذشت زمان دردش کمتر شد ولی هیچ‌ وقت کامل از بین نرفت الان هر چند وقت یه بار شاید ماهی یکی دو بار یه درد خفیف و لحظه‌ ای دارم که زود هم برطرف میشه وقتی با دست فشار میدم یه حس عجیبی داره نگرانم نکنه عفونتی چیزی باشه و من متوجه نشم لطفاً راهنماییم کنین. به نظرتون لازمه اون دندون کشیده بشه؟

مریم علوی
دکتر مریم علوی
دندانپزشک
16 اردیبهشت 1404
پاسخ به: ترنم

بررسی وضعیت دندانی که قبلاً عصب‌کشی شده، نشان می‌دهد که در ناحیه پشتی آن احتمال وجود پوسیدگی وجود دارد. این پوسیدگی ممکن است باعث گیر کردن غذا در آن ناحیه شود و همین عامل می‌تواند علت دردهای خفیف و گاه‌به‌گاه باشد.

کیومرث صادقی
دکتر کیومرث صادقی
دندانپزشک
15 اردیبهشت 1404

 بر اساس عکس موجود، تاج دندان مورد نظر دارای پوسیدگی بین‌ دندانی در نمای پشتی است که برای جلوگیری از تخریب بیشتر یا شکستگی تاج، لازم است در اسرع وقت پوسیدگی حذف و ترمیم انجام شود. همچنین این دندان که از نوع آسیای بزرگ است، معمولاً دارای سه ریشه است، اما در تصویر تنها یک ریشه درمان‌شده دیده می‌شود. برای بررسی دقیق‌تر تعداد ریشه‌ها، بهتر است از عکس PA با زاویه‌ مزیال یا دیستال، یا تصویربرداری CBCT استفاده شود. همچنین، برای ارزیابی احتمال التهاب در انتهای ریشه، مقایسه عکس‌های قبل و بعد از درمان ضروری است.

محمد عسگری
دکتر محمد عسگری
دندانپزشک
16 اردیبهشت 1404

 تصویر OPG معمولاً نمای کلی از دندان‌ها ارائه می‌دهد و قدرت تشخیصی بالایی برای بررسی دقیق مشکلات مانند عفونت ندارد؛ بنابراین تنها می‌توان به‌طور کلی احتمال برخی مشکلات را حدس زد. برای اطمینان از وجود یا عدم وجود عفونت یا سایر مشکلات در دندان یا لثه، انجام معاینه بالینی به‌همراه عکس‌های دقیق‌تر و تست‌های تخصصی ضروری است.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عصب کشی
احمدیاناحمدیان

باسلام،لطفا با توجه به عکس میشه بگید کدوم دندانها در حال خراب شدن هستند؟

1پاسخ
نرگسنرگس

سلام من صبح از خواب که بیدار شدم حس کردم یه چیز کوچیک تو دهنمه بعد که دیدم یه تیکه کوچیک از یکی از دندونم شکسته برام عجیبه که چرا شکسته چون من قبلش نه چیزی سفتی خوردم نه اینکه بخوام از دندونم زیاد کار بکشم که مثلا چیزی را باز کنه چرا باید بشکنه؟

1پاسخ
رویاییرویایی

سلام من چند روز پیش دندونمو نصفه نیمه عصب کشی کردم و نوبت بعدیم چند روز دیگه هست ولی الان چند روزه دندونم خیلی درد میکنه اموکسی سیلین میخورم ولی فایده نداره

1پاسخ
Pantea

سلام من میخواستم راجبه هزینه عصب کشیدی دندان جلو دندان ۳ بالا یا ۴سوال کنم که ایا هزینه ۹میلیون هست یا کمتره و این هزینه با روکشه یا اون جداس و نرخهایی دکترها میگیرن رو‌چه حسابیه

3پاسخ
AminAmin

سلام. من امروز opg گرفتم برای چکاپ. آیا نیاز به عصب کشی یا ترمیم دارم یا نه زمانی که نخ یا خلال میکنم خونی میشه . ممنونم از راهنمایی.

5پاسخ
FatemehFatemeh

سلام وقت بخیر دندون هفت من قبلا عصب کشی شده تکه کوچیکی از ترمیمش افتاد و درد داشتم به دکتر مراجعه کردم گفتن که باید دوباره عصب کشی بشه دندون ششم هم قبلا عصب کشی شده اما اذیت نمیکنه ولی گفتن اون هم باید دوباره عصب کشی بشه به نظرتون واقعا مشکلی داره؟

6پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک