رویینو
مهیا
8 مهر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

ریزش مو دارم و موهام نازک شدن چه دارویی خوبه؟

سلام من ریزش مو دارم و موهام نازک و ضعیف هستند، میخوام یه داروی خوب بهم معرفی کنید ممنون میشم.

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه من از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع شما ریزش مو همراه با نازکی و ضعف تارهای مو است.

بررسی علل احتمالی ریزش مو

ریزش مو می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد و انتخاب دارو یا درمان مناسب وابسته به علت زمینه‌ای است. برخی دلایل شایع عبارتند از:

  • ریزش موی ارثی (الگوهای مردانه یا زنانه)

  • مشکلات هورمونی (تیروئید، تخمدان پلی‌کیستیک، یائسگی)

  • کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی (آهن، ویتامین D، روی، بیوتین)

  • استرس شدید یا بیماری‌های التهابی پوست سر

  • استفاده مکرر از رنگ و دکلره یا وسایل حرارتی

داروها و درمان‌های رایج برای ریزش مو

به‌طور کلی، داروها باید زیر نظر پزشک متخصص پوست مصرف شوند، اما پرکاربردترین گزینه‌ها عبارتند از:

  • ماینوکسیدیل موضعی (Minoxidil)
    یکی از موثرترین داروها برای تقویت و کاهش ریزش مو. باید روزانه استفاده شود و نتایج معمولاً بعد از ۳–۶ ماه دیده می‌شود.

  • فیناستراید خوراکی (Finasteride)
    بیشتر در آقایان کاربرد دارد و روی ریزش موی ارثی مؤثر است، اما نیازمند نسخه پزشک است و در خانم‌ها معمولاً تجویز نمی‌شود.

  • مکمل‌ها و ویتامین‌ها
    مثل بیوتین، ویتامین D، آهن و زینک در صورت کمبود بدن می‌توانند کمک‌کننده باشند.

  • سرم‌ها و تونیک‌های تقویتی مو
    فرآورده‌های حاوی کافئین، آمینکسیل یا ترکیبات گیاهی (مانند رزماری) می‌توانند به ضخیم‌تر شدن موها کمک کنند.

اقدامات مراقبتی روزانه

  • استفاده از شامپوی ملایم مخصوص موهای نازک و ضعیف

  • پرهیز از دکلره، رنگ مداوم و حرارت زیاد (سشوار و اتو)

  • ماساژ ملایم پوست سر برای افزایش خون‌رسانی

  • رژیم غذایی غنی از پروتئین، سبزیجات تازه و مغزیجات

جمع‌بندی

برای شما بهترین شروع معمولاً ماینوکسیدیل موضعی به‌همراه بررسی آزمایش خون (آهن، ویتامین D، تیروئید) است. در صورت نیاز مکمل یا داروی خوراکی هم اضافه می‌شود. توصیه می‌کنم قبل از شروع هر دارویی حتماً یک‌بار توسط متخصص پوست معاینه شوید تا علت ریزش دقیق مشخص شود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمد گلشنی
دکتر محمد گلشنی
متخصص پوست و مو
8 مهر 1404

ریزش مو و نازک شدن تارها معمولاً حاصل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، هورمونی، کمبودهای تغذیه‌ای یا شرایط محیطی و استرس است. انتخاب داروی مناسب زمانی مؤثر خواهد بود که علت دقیق مشخص شود، زیرا ممکن است درمان شما با فرد دیگری که همین علائم را دارد متفاوت باشد. در موارد شایع، استفاده از مکمل‌هایی مانند بیوتین و زینک برای تقویت ریشه مو، محلول‌های موضعی استاندارد مثل ماینوکسیدیل برای افزایش رشد و کاهش ریزش، و در برخی شرایط مصرف داروهای خوراکی تخصصی توصیه می‌شود. اگر ریزش شدید باشد یا همراه با نازکی زیاد موها دیده شود، روش‌های کلینیکی مانند مزوتراپی یا پی‌آرپی نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند.

سحر پارسا
دکتر سحر پارسا
پوست، مو و زیبایی
8 مهر 1404

ریزش مو همراه با نازک و ضعیف شدن تارها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند زمینه ژنتیکی، تغییرات هورمونی، کمبود ویتامین‌ها و املاح، استرس یا حتی بیماری‌های پوستی کف سر باشد. هیچ دارویی به‌تنهایی برای همه افراد مناسب نیست و باید بر اساس علت اصلی انتخاب شود. در موارد خفیف تا متوسط، مکمل‌های حاوی بیوتین، زینک و ویتامین‌های گروه B می‌توانند به تقویت مو کمک کنند و در برخی شرایط، داروهای موضعی مانند محلول ماینوکسیدیل نیز تجویز می‌شوند. در صورتی‌که ریزش شدید باشد یا پاسخ کافی به درمان‌های ساده ندهد، روش‌های کلینیکی مثل مزوتراپی و پی‌آرپی نیز می‌توانند مؤثر باشند.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر مکمل‌‌های مو
علبرضاعلبرضا

سلام وقت بخیر ریزش مو نزدیک ۵ سال دارم قسمت شقیقه وجلوی سر و همیشه با شامپو بچه شستشو میکنم حس سوزش وگرمی وانگار تار مثل نیش حس میکنم اگر با تاید شستشو میکنم یک روز کامل حس نرمی راحتی بدون ریزش میگذرد والان۴۰روز از فیناستراید مصرف میکنم لطف بفرمایید درمان چی هست تشکر

6پاسخ
سوداسودا

سلامم یه سوال چیکار کنم جلو موهام پرپشت شه چون خیلی خالی شده ممنون از شما ⚘️🌙

2پاسخ
مهسامهسا

سلام وقت بخیر سالهاست ریزش مو دارم و میشه گفت ارثیه من ۲۷۰ تا قرص پریورین خریدم که سه ماه هر روز سه تا استفاده کنم... بعدشم که سه ماه باید روزی یدونه خورد... این روش مصرف اوکیه؟ اخه بعضی جاها گفته سه ماه اول دوتا کافیه. بعد اون چه مدت باید استراحت داد؟ و بعد از اتمام تایم استراحت چجوری باید دوب

6پاسخ
FatemehFatemeh

سلام ۱۹ ساله هستم من از شروع دبیرستانم ریزش مو متوسطی داشتم و دکتر هم رفتم که اون موقع گفتن ریزش مو ارثی و هورمونی(احتمالا) هست و ماینوکسیدیل و اسپیرنولاکتون دادن بهم که متاسفانه اون موقع دوره درمان رو به طور کامل انجام ندادم حدود ۸ ماه پیش(بعد کنکور) که ریزش موهام زیاد شده بود آزمایشی دادم

3پاسخ
صص

سلام ۲۳سالمه و سه ساله ریزش مو دارم که به یکباره شروع شد خودم احساس می کنم از زمان تزریق دوز دوم واکسن کرونا شروع شد چون محل تزریق عفونت کرد بعد چند روز ریزش من هم شروع شد،اوایل فقط درگیر ریزش بودم بعد متوجه شدم که سرم پوسته میده زودتر چرب میشه به نسبت قبل و وقتی کف سرم ناخن می کشم جرم جمع میشه ز

3پاسخ
ghazalghazal

سلام ۱۹ سالمه ریزش موهام یک ساله ادامه داره دکتر رفتم و دارو هم مصرف کردم اما بهتر نشده که هیچ با همون روند وحشتناک ادامه داره ریزش از اونجایی شروع شد که موهام رو تقریبا حدود ۴۵ سانتی متر کوتاه کردم خواستم بپرسم کوتاه کردن مو هم ممکنه علت ریزش باشه؟

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک