رویینو
امیر
17 آبان 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

جای لکه آبله مرغان پسرم بعد دو سال مونده پلاسما تراپی خوبه براش؟

سلام پسرم جای لکه آبله مرغان مونده، آیا پلاسما تراپی برای درمان مناسبه؟

دو سال پیش آبله مرغان کرد و جای لکه‌ها خیلی عمیقه لطفا راهنمایی بفرمایید.

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع درباره جای لک و فرو رفتگی پوست بعد از آبله‌مرغان در کودک شما است.

از توضیحات شما برداشت می‌شود که دو سال از بروز ضایعات گذشته و اکنون جای آنها به صورت فرورفتگی‌های عمیق یا اسکارهای گود (آتروفیک) باقی مانده است. در این شرایط، هدف درمان بازسازی کلاژن و یکنواخت کردن سطح پوست است.

روش پلاسما تراپی برای جای آبله‌مرغان

پلاسما تراپی یکی از روش‌های تحریک سطحی پوست برای بازسازی و ترمیم بافت آسیب‌دیده است. این روش با استفاده از انرژی پلاسما، لایه‌های سطحی پوست را تبخیر می‌کند تا با تحریک ساخت کلاژن جدید، ظاهر پوست بهبود یابد.

اما در مورد اسکارهای عمیق ناشی از آبله‌مرغان، نتایج پلاسما تراپی محدود است و معمولاً به‌تنهایی درمان کامل به حساب نمی‌آید.

مزایا

  • کمک به ترمیم لایه‌های سطحی پوست

  • کاهش رنگ تیره یا قرمزی باقیمانده

  • تحریک نسبی کلاژن برای بهبود جزئی فرورفتگی‌ها

محدودیت‌ها

  • برای فرورفتگی‌های عمیق و قدیمی تأثیر چندانی ندارد

  • نیاز به چند جلسه درمان دارد (معمولاً ۳ تا ۵ جلسه با فاصله یک ماه)

  • در پوست‌های حساس یا کودکان، ممکن است التهاب یا تغییر رنگ ایجاد کند

درمان‌های مؤثرتر برای جای عمیق آبله‌مرغان

برای اسکارهای عمیق، ترکیب چند روش معمولاً بهترین نتیجه را می‌دهد:

  • میکرونیدلینگ یا میکرونیدلینگ همراه با رادیوفرکانسی (RF) برای تحریک عمیق‌تر کلاژن

  • ساب‌سیژن (Subcision) برای آزاد کردن بافت‌های فیبروتیک زیر فرورفتگی‌ها

  • تزریق فیلر یا چربی برای پر کردن اسکارهای عمیق‌تر

  • در موارد خاص، لیزر فرکشنال CO₂ یا Er:YAG برای بازسازی کامل‌تر سطح پوست

نکات مراقبتی و توصیه‌ها

  • بهتر است ابتدا کودک توسط متخصص پوست معاینه شود تا عمق اسکار و نوع پوست بررسی شود.

  • اگر پوست هنوز حساس است یا سابقه التهاب طولانی دارد، فعلاً از روش‌های تهاجمی مثل پلاسما یا لیزر پرهیز کنید.

  • استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده، ضدآفتاب مناسب و مکمل‌های حاوی ویتامین C و زینک در ترمیم پوست نقش حمایتی دارند.

جمع‌بندی

پلاسما تراپی می‌تواند در بهبود جزئی ظاهر سطحی پوست مؤثر باشد، اما برای فرورفتگی‌های عمیق ناشی از آبله‌مرغان درمان اصلی محسوب نمی‌شود. در این موارد، روش‌هایی مانند میکرونیدلینگ، ساب‌سیژن یا لیزر فرکشنال معمولاً نتایج قابل‌توجه‌تری دارند. بهترین انتخاب باید پس از معاینه دقیق توسط متخصص پوست مشخص شود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

حمید جهانی
دکتر حمید جهانی
پوست، مو و زیبایی
17 آبان 1404

پلاسما تراپی معمولاً برای درمان لکه‌های سطحی و افتادگی‌های خفیف پوست کاربرد دارد، اما در مورد گودی‌های عمیق ناشی از آبله‌مرغان، اثربخشی محدودی دارد و احتمال باقی‌ماندن ناهمواری‌ها زیاد است. در چنین مواردی، روش‌هایی مانند لیزر فرکشنال، ساب‌سیژن یا میکرونیدلینگ همراه با مزوتراپی گزینه‌های مؤثرتری هستند، چون به بازسازی بافت‌های عمقی پوست و تحریک کلاژن‌سازی کمک می‌کنند. برای انتخاب دقیق روش مناسب با توجه به عمق اسکارها، لازم است پوست از نزدیک بررسی شود.

صمد کلانتری
دکتر صمد کلانتری
پوست، مو و زیبایی
17 آبان 1404

پلاسما تراپی معمولاً برای رفع لک‌های سطحی یا افتادگی خفیف پوست کاربرد دارد و در درمان گودی‌های عمیق ناشی از آبله‌مرغان تأثیر قابل‌توجهی ندارد، چون این فرورفتگی‌ها حاصل تخریب لایه‌های عمقی پوست هستند. برای بهبود ظاهر این نواحی، روش‌هایی مانند سابسیژن، میکرونیدلینگ یا لیزر فرکشنال که باعث تحریک کلاژن‌سازی در عمق پوست می‌شوند، مؤثرترند. استفاده هم‌زمان از کرم‌های ترمیم‌کننده و ضدالتهاب می‌تواند روند ترمیم را تسریع کند. برای انتخاب بهترین روش متناسب با عمق فرورفتگی‌ها، لازم است به مطب مراجعه کنید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

1پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد