رویینو
فاطمه پوینده
19 خرداد 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

برجستگی و کوچیک شدن چشم راست بعد بلفاروپلاستی

من یک هفتست بلفارو چشم بالا انجام دادم و چشم راستم هم کوچیک شده هم یه مقدار برجسته شده، طبیعیه؟

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سوال شما متوجه می‌شوم این است که موضوع در مورد تغییرات ظاهری در چشم راست، شامل کوچکتر شدن و برجسته شدن آن، پس از جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا است.

تغییرات طبیعی بعد از بلفاروپلاستی در هفته اول

در هفته اول پس از جراحی بلفاروپلاستی، بروز برخی تغییرات ظاهری کاملاً طبیعی است و معمولاً با گذشت زمان بهبود می‌یابد. مواردی که شما اشاره کردید—یعنی کوچک‌تر دیده شدن چشم و برجسته بودن آن—می‌توانند در اثر چند عامل موقت باشند:

  • تورم (Edema): یکی از شایع‌ترین عوارض اولیه بعد از جراحی است. تورم می‌تواند باعث شود چشم کوچکتر به نظر برسد یا حتی کمی بیرون‌زده (برجسته) دیده شود. این معمولاً طی چند هفته به مرور کاهش می‌یابد.

  • کبودی و التهاب بافتی: در اثر برش‌های جراحی، بدن واکنشی التهابی دارد که می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات پلک، سفتی یا نامتقارن شدن چشم‌ها شود.

  • کشیدگی موقت عضلات پلک: اگر در بخیه‌زدن یا ترمیم پلک، کشیدگی بیشتری در یک سمت اعمال شده باشد، ممکن است چشم در آن سمت جمع‌تر یا برجسته‌تر به نظر برسد.

  • عدم تقارن موقت: تقریباً در اکثر بیماران، در روزها و هفته‌های اول پس از جراحی مقداری عدم تقارن بین دو چشم مشاهده می‌شود که به مرور اصلاح می‌شود.

چه زمانی جای نگرانی دارد؟

اگرچه در یک هفته اول اغلب این علائم طبیعی هستند، اما در موارد خاص نیاز به بررسی دقیق‌تری وجود دارد:

  • اگر تورم یا برجستگی در حال افزایش باشد

  • اگر احساس فشار شدید یا درد مداوم در چشم داشته باشید

  • اگر بینایی دچار اختلال شده باشد (تاری دید، دو بینی یا کاهش دید)

  • اگر ترشحات غیرطبیعی، عفونت یا قرمزی شدید وجود داشته باشد

در این صورت، لازم است هرچه سریع‌تر با جراح پلاستیک یا چشم‌پزشک خود تماس بگیرید تا بررسی و مداخله انجام شود.

راهکارهای عملی برای بهبود سریع‌تر

برای کمک به بهبود علائم و کاهش تورم یا عدم تقارن، می‌توانید این اقدامات ساده را انجام دهید:

  • استفاده از کمپرس سرد (حداکثر تا ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول پس از جراحی)

  • خوابیدن با زاویه بالا (سر بالاتر از بدن برای کاهش تجمع مایع)

  • اجتناب از فعالیت‌های سنگین یا خم شدن زیاد

  • استفاده منظم از داروها و پمادهای تجویزی پزشک

  • ماساژهای بسیار ملایم طبق دستور پزشک (در صورت توصیه)

  • پیروی دقیق از ویزیت‌های پیگیری

جمع‌بندی

در هفته اول بعد از بلفاروپلاستی، کوچکتر دیده شدن یا برجسته بودن یک چشم نسبت به دیگری معمولاً طبیعی و موقتی است. این وضعیت اغلب به علت تورم یا پاسخ طبیعی بافت به جراحی ایجاد می‌شود و با گذشت زمان بهبود می‌یابد. اما اگر علائم شدیدتر شوند یا نشانه‌ای از عفونت، درد یا اختلال بینایی مشاهده کردید، لازم است سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

در حال حاضر، صبور باشید و توصیه‌های پس از عمل را دقیقاً دنبال کنید. معمولاً تا هفته سوم تا پنجم، وضعیت چشم‌ها به شکل بهتری تثبیت می‌شود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
16 آبان 1404

در هفته‌ی اول پس از بلفاروپلاستی، بروز تورم، التهاب و حتی تفاوت موقت در اندازه یا شکل چشم‌ها کاملاً طبیعی است. معمولاً چشم سمت غالب یا سمتی که در جراحی کمی دست‌کاری بیشتری شده، بیشتر ورم می‌کند و ممکن است کوچک‌تر یا حتی کمی برجسته‌تر به نظر برسد. این حالت طی چند هفته آینده با کاهش تدریجی ورم و نرم شدن بافت‌ها برطرف می‌شود.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر بلفاروپلاستی (جراحی پلک)
علیعلی

من مشکل افتادگی پیشانی دارم یعنی پوست پیشانیم شل شده و داره ذره ذره میاد پایین و افتادگی پلک دارم ، همچنین گودی و سیاهی زیر چشم ، چین و چروک بسیار عمیق پیشانی ، باید چیکار کنم ؟

6پاسخ
نسریننسرین

سلام الان نزدیک هفتاد و هشت روزه از عمل چهار پلک من میگذره ولی همچنان پلک پایین کشیدگی داره که رفتم دکتر قطره داد به ذره کمتر شد اون التهاب و کشیدگی منتها هنوز کشیدگی و داره و جای بخیه ها دارن سفید میشن و هنوز قرمزی داره و پلک پایین من یه مقدار بیشتر موقع ماساژ فشار دادم جای بخیه رو قشنگ حس کردم که

6پاسخ
مریمری

درود یکماه از عمل بلفارو ۴ پلکم میگذره پلک زدن چشم راستم ضعیفه و کامل پلک نمیخوره یعنی حرکتش محدود و با چشم چپ هماهنگ نیست و البته کامل بسته نمیشه ..ایا طبیعیه؟

3پاسخ
حدیثحدیث

سلام.من پف یا افتادگی پلک دارم خیلی دوستدارم بلفارو انجام بدم ولی میترسم رد بخیه بمونه چون پوست حساسی دارم .آیا رد بخیه باقی میمونه؟ و اینکه سنم ۳۰ سال هست همه میگن خیلی زود آیا واقعا زوده؟

4پاسخ
مرجانمرجان

سلام روزتون بخیر من حدود سه ماه بلفارو پلاستی کردم اما از خشکی چشم شاکی هستم چه باید کرد وتا چه مدت ادامه دارد ممنون

2پاسخ
زهرازهرا

هشت ماهه بلفارو کردم اندازه نوک سوزن یکی از چشمام باز میمونه چیکار باید بکنم

5پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک