رویینو
سحر
11 بهمن 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

برای جای جوش و لک بدن میشه از اداپالن استفاده کرد؟

سلام پماد آداپالن رو میشه برای بدن هم استفاده مرد؟ برای جای جوش و لک؟ وبعد از اون باید مرطوب کننده استفاده بشه؟

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع دربارهٔ امکان استفاده از پماد آداپالن برای پوست بدن، به‌ویژه برای جای جوش و لک و همچنین لزوم استفاده از مرطوب‌کننده بعد از آن است.

آیا آداپالن برای پوست بدن قابل استفاده است

بله، آداپالن را می‌توان برای برخی نواحی بدن هم استفاده کرد، اما با چند شرط مهم. آداپالن یک رتینوئید موضعی است که با افزایش نوسازی سلولی پوست، به بهبود جوش‌های فعال و کمرنگ شدن لک‌های پس از جوش کمک می‌کند.
روی بدن معمولاً برای این نواحی کاربرد بیشتری دارد:

  • پشت و شانه‌ها (جوش‌های التهابی یا کومدونال)

  • بازوها و ران‌ها (در موارد خاص مثل جوش‌های ریز فولیکولی)

  • باسن

با این حال برای همه‌ی لک‌های بدن مناسب نیست. اگر لک‌ها از نوع لک قهوه‌ای قدیمی، لک ناشی از التهاب شدید یا تیرگی اصطکاکی باشند، پاسخ‌دهی به آداپالن محدودتر است و درمان‌های ترکیبی یا متفاوت نیاز می‌شود.

تأثیر آداپالن روی جای جوش و لک

آداپالن بیشتر روی لک‌های تازه‌ی بعد از جوش اثر دارد و در این موارد می‌تواند:

  • سرعت ترمیم پوست را بالا ببرد

  • لک‌های قرمز یا قهوه‌ای کم‌رنگ را تدریجاً محو کند

  • از ایجاد لک‌های جدید بعد از جوش جلوگیری کند

برای اسکارهای فرورفته یا لک‌های بسیار قدیمی، انتظار بهبود چشمگیر با آداپالن به‌تنهایی واقع‌بینانه نیست.

روش صحیح استفاده روی بدن

برای اینکه هم اثرگذاری بهتر باشد و هم پوست آسیب نبیند:

  • فقط شب‌ها استفاده شود

  • لایه‌ای بسیار نازک روی پوست کاملاً خشک زده شود

  • در هفته اول، ۲ تا ۳ شب در میان استفاده شود و در صورت تحمل، به هر شب برسد

  • روی پوست زخمی، ترک‌خورده یا تازه اصلاح‌شده استفاده نشود

آیا بعد از آداپالن باید مرطوب‌کننده زد

بله، حتماً. استفاده از مرطوب‌کننده بعد از آداپالن روی بدن ضروری است، چون:

  • آداپالن باعث خشکی، پوسته‌ریزی و گاهی سوزش می‌شود

  • مرطوب‌کننده سد دفاعی پوست را ترمیم می‌کند

  • تحمل‌پذیری درمان را بالا می‌برد و احتمال قطع زودهنگام را کم می‌کند

بهتر است:

  • ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از آداپالن، مرطوب‌کننده زده شود

  • از مرطوب‌کننده‌ی بدون عطر و غیرکومدون‌زا استفاده شود

  • اگر پوست خیلی حساس است، می‌توان روش «مرطوب‌کننده ← آداپالن ← مرطوب‌کننده» را به‌کار برد

نکات مهم و قابل اجرا

  • در طول دوره مصرف، ضدآفتاب برای نواحی در معرض نور الزامی است

  • انتظار نتیجه حداقل ۶ تا ۸ هفته زمان می‌برد

  • در صورت قرمزی شدید، سوزش مداوم یا تیرگی پوست، مصرف باید کاهش داده یا موقتاً قطع شود

  • برای لک‌های مقاوم بدن، آداپالن به‌تنهایی کافی نیست و نیاز به ترکیب درمانی دارد

جمع‌بندی

آداپالن را می‌توان با احتیاط برای بدن، به‌خصوص برای جوش و لک‌های تازه بعد از جوش استفاده کرد. استفاده‌ی شبانه، لایه نازک، شروع تدریجی و مرطوب‌کننده‌ی منظم بعد از آن نقش کلیدی در اثرگذاری و جلوگیری از آسیب پوستی دارد. برای لک‌های قدیمی یا مقاوم، انتظار بهبود محدود است و درمان هدفمندتری لازم خواهد بود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

فاطمه نورزاده
دکتر فاطمه نورزاده
پوست، مو و زیبایی
11 بهمن 1404

بله، آداپالن روی بدن هم برای جای جوش و لک قابل استفاده است، اما بهتر است شب‌ها و روی پوست خشک زده شود. بعد از ۲۰–۳۰ دقیقه حتماً مرطوب‌کننده ساده استفاده شود. اگر سوزش داشت، دفعات را کم کنید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر محلول و دارو برای پوست
سمیه رمضانعلی نیازیسمیه رمضانعلی نیازی

سلام چند مدته روی بدنم مخصوصا دست و شکمو پشتم لکه های شبیه کهیر ظاهر شده و بعضی اوقات خارش می‌کنه .می‌خوام بدونم دلیلش چیه

6پاسخ
پانته اپانته ا

سلام‌من صورتم اولش دوتا لک کوچک‌یود الان‌نمیدونم‌این چیه پای چشام‌لک‌و‌ سیاه نمیدونم نه چیزی میخورم نه کرمی میزنم‌۴۷سالمه و لک کوچک بوده اینم الان ۵ماهه شده گاهی پر رنگ‌میشه

3پاسخ
محمدیمحمدی

سلام چند ماهه با این دونه های ریز پوستی کف دستم درگیر هستم که خارش دارن و دونه دونه میشن بعد پوسته میدن چند بار دکتر رفتم پماد مختلف جنتامایسین و هیدروکورتیزون و ترمیم کننده و ضد اگزما دادن اما بی اثره دقت کردم بعد مراجعه به کاشت ناخن و ترمیم ناخن بدتر میشه و شدید میشه در ضمن بعد کاشت ناخن احساس مخ

2پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام وقت بخیر ، ببخشید پوست صورت من دائم و همیشه جوش های زیر پوستی میزنم که خیلی بزرگ و التهابی و دردناکه مشکل هورمونی هم ندارم چون دکتر رفتم و آزمایش دادم ، علتش چی می‌تونه باشه و برای درمان و کم کردنش چه کارایی انجام بدم؟!

2پاسخ
زهرازهرا

سلام من پوستم چرب و حساس لک ملاسما، جوش صورت، و مویرگ های قرمز تلانژکتازی دور بینی و زیر لب دارم، نیاسامید برایت مکس، ازلاییک اسید، برابت مکس، ویتامین سیفورت درمالیفت، و تونر مرطوب کننده پوست چرب ژیناژن، فوم شستشو و روشن کننده پوست چرب رزالیا یک روتین پوستی هفتگی بگید هر شب یکی از سرم ها استغاده

4پاسخ
محمدیمحمدی

سلام دستم دونه های ریز همراه با خارش داشت که عکسش براتون فرستادم و گفتید هیدروکورتیزون و ترمیم کننده استفاده کنم خیلی خوب شده بود ولی بعد قطع کزدن دارو بازم برگشته به ۳ تا دکتر هم مراجعه کزدم اما اصلا داروهاشون تاثیر نداشت دارو برای اگزما دادن که تاثیر نداش دارو ضد قارچ فلوکونازول و پماد ضد قارچ د

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک