رویینو
425234
21 مهر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

استراتامد موقع مصرف وارد چشمم شد چشمم قرمز و دردناک شده

سلام وقت یخیر.من بلفارو پلک پایین کردم واز پماد استرتامد استفاده میکنم موقع استفاده پماد کمی یه داخل چشمم رفته الان خیلی درد دارم و قرمز شده چیکارکنم

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع درباره ورود پماد استراتامد به داخل چشم پس از جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین است.

علت و توضیح وضعیت

پماد استراتامد (Stratamed) مخصوص استفاده روی پوست است و نباید وارد چشم شود، زیرا ترکیبات سیلیکونی آن می‌توانند باعث سوزش، قرمزی، اشک‌ریزش و التهاب سطح چشم (تحریک قرنیه و ملتحمه) شوند. وقتی مقداری از آن داخل چشم برود، معمولاً آسیب جدی ایجاد نمی‌کند، اما تحریک و احساس سوزش می‌تواند تا چند ساعت باقی بماند.

اقداماتی که باید فوراً انجام دهید

در چنین شرایطی بهتر است بلافاصله و با دقت موارد زیر را انجام دهید:

  • شست‌وشوی چشم با آب تمیز یا محلول سرم شست‌وشو (نرمال سالین) به مدت چند دقیقه. این کار کمک می‌کند باقیمانده پماد از سطح چشم خارج شود.

  • اگر سرم شست‌وشو ندارید، می‌توانید از آب سرد و تمیز (ترجیحاً جوشیده و سردشده) استفاده کنید و پلک را باز نگه دارید تا چشم به‌خوبی شسته شود.

  • پس از شست‌وشو، از مالش چشم خودداری کنید، چون ممکن است باعث خراش سطح قرنیه شود.

  • اگر سوزش، درد یا قرمزی ظرف چند ساعت برطرف نشد یا دیدتان تار شد، حتماً باید به پزشک متخصص چشم یا اورژانس مراجعه کنید تا سطح قرنیه معاینه شود.

اقدامات کمکی

در صورت درد یا سوزش موقت:

  • می‌توانید از کمپرس سرد ملایم روی پلک بسته استفاده کنید.

  • تا زمان معاینه پزشک، از هیچ قطره یا پماد چشمی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید (مگر شست‌وشو با سرم).

پیشگیری از تکرار

  • هنگام استفاده از استراتامد روی پلک، از یک گوش پاک‌کن نازک یا نوک انگشت تمیز استفاده کنید و پماد را فقط روی پوست بزنید، نه نزدیک لبه مژه یا مجرای اشکی.

  • در صورت تکرار جراحی یا ادامه مصرف، بهتر است از پزشک جراح خود درباره فاصله مجاز استفاده از پماد تا لبه پلک سؤال کنید.

جمع‌بندی

در بیشتر موارد، ورود جزئی استراتامد به چشم باعث تحریک موقت می‌شود و با شست‌وشو کامل و مراقبت، مشکل طی چند ساعت برطرف می‌شود. اما اگر قرمزی، اشک‌ریزش، درد، احساس جسم خارجی یا تاری دید ادامه پیدا کند، مراجعه به چشم‌پزشک ضروری است تا احتمال آسیب سطحی قرنیه بررسی شود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
21 مهر 1404

سلام، در صورتی که مقدار کمی از پماد استراتامد (Stratamed) وارد چشم شده باشد و باعث سوزش، درد و قرمزی شده، باید سریعاً با آب تمیز یا سرم شست‌وشوی استریل (نرمال سالین) چشم را به‌آرامی شست‌وشو دهید تا باقی‌مانده پماد خارج شود. تا زمان برطرف شدن سوزش و قرمزی، از استفاده مجدد پماد در نزدیکی چشم خودداری کنید و در صورت ادامه درد، احساس جسم خارجی یا تاری دید، حتماً در اسرع وقت به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا از آسیب احتمالی سطح قرنیه جلوگیری شود. برای تسکین موقت، می‌توانید چشم را نبندید و در محیط خنک قرار بگیرید تا تحریک کمتر شود. برای ارزیابی دقیق‌تر و پیشگیری از عارضه چشمی، لازم است به مطب یا اورژانس چشم مراجعه کنید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر بلفاروپلاستی (جراحی پلک)
مهساممهسام

درود من نزدیک دوماهه بلفاروپلاستی کردم و امروز صبح بیدار که شدم دیدم گوشه داخلی چشم چپم هم گود و هم کبود شده و اصلا شبیه روزای قبلم نیست میشه بگید دلیلش چیه و چجوری از بینش ببرم ایا همینجوری میمونه؟

3پاسخ
علیعلی

من مشکل افتادگی پیشانی دارم یعنی پوست پیشانیم شل شده و داره ذره ذره میاد پایین و افتادگی پلک دارم ، همچنین گودی و سیاهی زیر چشم ، چین و چروک بسیار عمیق پیشانی ، باید چیکار کنم ؟

6پاسخ
نسریننسرین

سلام الان نزدیک هفتاد و هشت روزه از عمل چهار پلک من میگذره ولی همچنان پلک پایین کشیدگی داره که رفتم دکتر قطره داد به ذره کمتر شد اون التهاب و کشیدگی منتها هنوز کشیدگی و داره و جای بخیه ها دارن سفید میشن و هنوز قرمزی داره و پلک پایین من یه مقدار بیشتر موقع ماساژ فشار دادم جای بخیه رو قشنگ حس کردم که

6پاسخ
مریمری

درود یکماه از عمل بلفارو ۴ پلکم میگذره پلک زدن چشم راستم ضعیفه و کامل پلک نمیخوره یعنی حرکتش محدود و با چشم چپ هماهنگ نیست و البته کامل بسته نمیشه ..ایا طبیعیه؟

3پاسخ
حدیثحدیث

سلام.من پف یا افتادگی پلک دارم خیلی دوستدارم بلفارو انجام بدم ولی میترسم رد بخیه بمونه چون پوست حساسی دارم .آیا رد بخیه باقی میمونه؟ و اینکه سنم ۳۰ سال هست همه میگن خیلی زود آیا واقعا زوده؟

4پاسخ
مرجانمرجان

سلام روزتون بخیر من حدود سه ماه بلفارو پلاستی کردم اما از خشکی چشم شاکی هستم چه باید کرد وتا چه مدت ادامه دارد ممنون

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک