رویینو
Nstrn
2 آبان 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

آیا این برجستگی روی بینیم یعنی دچار دفورمیتی ۷ معکوس شدم؟

سلام وقت بخیر. ۸ ماه از عملم میگذره، از قسمت پل بینیم تا نوک یه برجستگی این شکلی 👈 ^ دارم که تا حدودی به لمس حساسه. تو چند ماه اول مشخص نبود، احساس میکنم چون ورم بقیه جاها خوابیده مشخص شده. ممکنه دفورمیتی ۷ معکوس باشه؟

با توجه به اینکه تنفس راحت از یک سمت ندارم و بینیم همچنان ترشح داره، دکترم تو معاینه گفت مشکلی نیست اما من هنوز تنفس راحتی از اون سمت ندارم. وقتی داخل بینیم رو میبینم دوتا شاخک دیواره و تیغه بینی سمت بالاشون خیلی بهم نزدیک‌تره و دیواره این سمت موقع تنفس تا حدودی به سمت داخل میره.

دفورمیتی ۷ معکوس با توجه به سی‌تی‌اسکن مشخص میشه؟

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از توضیحات شما متوجه می‌شوم این است که موضوع درباره برجستگی روی پل بینی بعد از عمل و احتمال دفورمیتی ۷ معکوس همراه با مشکل تنفس از یک سمت بینی است.


بررسی احتمال دفورمیتی ۷ معکوس

دفورمیتی یا تغییر شکل «۷ معکوس» (Inverted V deformity) معمولاً زمانی رخ می‌دهد که در حین جراحی بینی، حمایت غضروفی بخش بالایی بینی (upper lateral cartilages) از بین برود یا به‌درستی به استخوان بینی متصل نشود. در این حالت، بین استخوان و غضروف بینی یک فرورفتگی ایجاد می‌شود و هنگام نگاه از روبه‌رو یا نیم‌رخ، شکل ^ (هفت معکوس) دیده می‌شود.

نشانه‌های رایج آن:

  • ظاهر فرورفته یا خط سایه‌دار در دو طرف پل بینی

  • گاهی احساس برجستگی یا ناهماهنگی در خط بین استخوان و غضروف

  • در برخی موارد همراه با تنگی مسیر تنفسی و احساس گرفتگی از یک سمت بینی

اما توجه داشته باشید که:

  • تا زمانی که ورم‌ها به‌طور کامل نخوابیده‌اند (که معمولاً تا ۱۲ ماه پس از عمل ادامه دارد)، تشخیص قطعی دفورمیتی زود است.

  • در ماه هشتم هنوز بخش‌هایی از ورم مخصوصاً در پل و نوک بینی باقی می‌ماند و می‌تواند باعث ظاهر «برجسته یا فرورفته» موقت شود.


ارتباط با مشکل تنفس

مشکلی که توصیف کردید—نزدیکی بیش از حد شاخک‌ها به تیغه بینی و جمع شدن دیواره هنگام دم—می‌تواند مربوط به ضعف غضروف جانبی و تنگی دریچه داخلی بینی باشد.
این حالت گاهی به‌دلیل کاهش حمایت ساختاری در جراحی رخ می‌دهد و باعث می‌شود هنگام تنفس، دیواره به داخل کشیده شود.


آیا در سی‌تی‌اسکن دیده می‌شود؟

سی‌تی‌اسکن ساختار استخوانی و مخاطی بینی را به‌خوبی نشان می‌دهد و می‌تواند موارد زیر را مشخص کند:

  • انحراف تیغه بینی (Septal deviation)

  • تورم یا بزرگی شاخک‌ها (Turbinate hypertrophy)

  • وجود سینوزیت یا ترشحات
    اما دفورمیتی ۷ معکوس که بیشتر جنبه غضروفی و ظاهری دارد، در سی‌تی‌اسکن به‌صورت دقیق قابل مشاهده نیست.
    برای تشخیص آن:

  • معاینه حضوری توسط جراح با نور مستقیم و لمس با انگشت ضروری است.

  • گاهی عکس‌های باکیفیت از زوایای مختلف (روبرو و نیم‌رخ) نیز کمک‌کننده است.


توصیه‌های کاربردی

  • تا رسیدن به یک‌سالگی عمل، بهتر است از قضاوت نهایی درباره فرم بینی خودداری کنید.

  • اگر مشکل تنفس ادامه دارد یا دیواره بینی موقع دم به داخل کشیده می‌شود، جراح ترمیمی بینی (Revision Surgeon) می‌تواند با ارزیابی دقیق دریچه داخلی بینی، علت را مشخص کند.

  • در صورت وجود ترشحات و گرفتگی مزمن، ابتدا باید از نظر آلرژی یا عفونت مزمن سینوس‌ها بررسی شوید تا علت انسداد غیرساختاری رد شود.


جمع‌بندی

در سی‌تی‌اسکن فقط انحراف یا انسداد ساختاری دیده می‌شود، اما دفورمیتی ۷ معکوس که بیشتر مربوط به ناهماهنگی غضروفی و ظاهری است، با معاینه بالینی قابل تشخیص است. با توجه به گذشت ۸ ماه از عمل، هنوز می‌توان منتظر بهبود تورم ماند؛ با این حال اگر علائم تنفسی ثابت ماندند، مراجعه به متخصص گوش‌وحلق‌وبینی یا جراح ترمیمی بینی برای بررسی دقیق‌تر توصیه می‌شود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
4 آبان 1404

سی‌تی‌اسکن بیشتر برای بررسی ساختارهای داخلی بینی، مانند تیغه، شاخک‌ها و وضعیت راه‌های هوایی مفید است و در مواردی که اختلال تنفس مطرح باشد، کمک‌کننده است. اما دفورمیتی ۷ معکوس یک مشکل ظاهری در سطح خارجی بینی است که با سی‌تی‌اسکن مشخص نمی‌شود و حتما باید حضورا معاینه شوید.

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
4 آبان 1404

برای تشخیص دقیق وضعیت بینی، ارسال عکس بینی ضروری‌ست تا ارزیابی کامل‌تری انجام شود.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

1پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد